Desatero předškoláka
1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky zdatné a pohybově vyspělé
- zachovávat správné držení těla (postavit se rovně)
- běhat, skákat, zvládat různé druhy lezení, překonávat překážky, pohybovat se v různém prostředí a terénu (v lese, na sněhu, v písku atd.)
- být přiměřeně obratné (udržet rovnováhu na jedné noze, házet a chytat míč, jezdit na koloběžce, kole apod.)
- být pohybově aktivní po delší dobu (10 min. a více)
2. Dítě by mělo být samostatné v sebeobsluze
- svléknout se, obléknout i obout (zapnout a rozepnout zip a knoflíky, zavázat si tkaničky, obléknout si rukavice a čepici)
- najíst se, nalít si nápoj, používat příbor, stolovat čistě
- zvládat osobní hygienu (používat kapesník, umýt a osušit si ruce, používat toaletní papír)
- zvládat drobné úklidové práce (posbírat a uklidit předměty a pomůcky na určené místo, připravit další pomůcky, srovnat hračky, uklidit po sobě odpadky apod.)
- poznat si svoje věci a postarat se o ně (udržovat v nich pořádek)
3. Dítě by mělo mít přiměřené jazykové a řečové dovednosti
- vyslovovat správně všechny hlásky
- mluvit ve větách, zformulovat otázku, vyprávět příběh, popsat situaci
- mluvit většinou gramaticky správně (užívat správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek)
- rozumět většině slov a výrazů běžně používaných v jeho prostředí
- mít přiměřenou slovní zásobu, umět pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- přirozeně a srozumitelně hovořit s dětmi i dospělými
4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientacii
- zacházet s předměty denní potřeby, hračkami i pomůckami
- zvládat činnost s drobnějšími předměty (drobné korálky, malé stavebnice)
- správně držet tužku
- vést stopu tužky, pastelu nebo štětce plynule, bez většího tlaku, vybarvovat bez přetahování
- označit si svůj výkres značkou, písmenem, popř. zkoušet napsat celé jméno hůlkovým písmem
- napodobit základní geometrické tvary
- rozlišovat pravou a levou stranu (může chybovat)
- upřednostňovat užívání pravé nebo levé ruky při kreslení nebo v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje
5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
- rozlišovat podstatné znaky předmětů (barvy, tvary, pozadí atd.)
- skládat obrázky z několika tvarů
- nalézat rozdíly na dvou obrázcích, doplňovat detaily, postřehnout změny na obrázku i ve skutečnosti
- rozlišovat zvuky
- skládat slova z několika slabik, sluchově rozlišit na slabiky, rozeznávat počáteční hlásku ve slově, vytleskat slabiky ve slově
6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické, myšlenkové a početní operace
- ukazovat na prstech či předmětech počet, počítat na prstech, počítat po jedné, chápat, že číslovka vyjadřuje počet
- vyjmenovat číselnou řadu a určit počet prvků minimálně v rozsahu do deseti
- porovnat počet prvků (určit, co je více a co méně)
- rozpoznat odlišné tvary a tělesa (kruhový, čtvercový atd.)
- rozlišovat a porovnávat vlastnosti předmětů, nacházet společné a rozdílné znaky
- třídit, řadit a seskupovat předměty podle daných vlastností
- řešit jednoduché rébusy, hádanky a labyrinty
- rozumět časoprostorovým pojmům (nahoře, dole nad, pod, dříve, později), pojmům označujícím velikost, hmotnost (těžký, lehký, velký, krátký atd.)
7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou pozornost a paměť
- udržovat soustředěnou pozornost na činnosti po dobu alespoň 10 – 15 minut
- věnovat se i činnostem, které pro ně nejsou aktuálně zajímavé a které mu byly zadány
- záměrně si pamatovat, co vidělo a prožilo, zážitky reprodukovat
- znát říkadla, básničky a písničky
- postupovat při činnostech podle pokynů
- pracovat samostatně
8. Dítě by mělo být přiměřeně citově a sociálně vyspělé a samostatné
- být po určitou část dne bez problémů odloučeno od rodičů
- chovat se kontrolovaně, bez výrazných výkyvů v náladách
- ovládat své pocity (reagovat přiměřeně na drobný neúspěch, odložit přání na pozdější dobu, přizpůsobit se konkrétní činnosti nebo situaci)
- znát základní společenská pravidla (pozdravit, požádat, poděkovat, omluvit se)
- navazovat kontakty s dětmi i dospělými
- chovat se k dětem přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělit se o hračky, pomůcky, dobroty, rozdělit úkoly, být spravedlivý ve hře)
- brát ohledy na druhé
- dodržovat ve skupině daná a zažitá pravidla, řídit se pokyny
9. Dítě by mělo být schopno vnímat přiměřené kultruní projevy a projevovat se v tvořivých činnostech
- pozorně naslouchat nebo sledovat se zájmem představení jemu určená
- zúčastňovat se dětských zábavních akcí
- vyprávět, co vidělo, slyšelo, určit co jej zaujalo
- znát pohádky a příběhy, mít své oblíbené hrdiny, zajímat se o knihy a časopisy
- znát písně, básně a říkadla, zpívat je a rytmizovat
- kreslit, malovat, modelovat, tvořit
- hrát tvořivé a námětové hry
10. Dítě by mělo být schopno se přiměřeně orientovat ve svém prostředí
- vyznat se ve svém prostředí (doma, ve školce), spolehlivě se orientovat v blízkém okolí (vědět, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště apod.)
- zvládat běžné praktické činnosti (vyřídit krátký vzkaz, říci si co potřebuje, ptát se na to, čemu nerozumí)
- vědět, jak se má chovat (doma, ve školce, u lékaře, v čekárně, v obchodě, při setkání s neznámými lidmi)
- uvědomovat si možná nebezpečí (znát základní pravidla silničního provozu)
- mít základní poznatky o sobě, svém prostředí i okolním světě (znát části těla, některé orgány, vědět, kdo jsou členové rodiny, rozlišovat povolání)
- mít základní povědomí o naší zemi (města, hory, jazyk) i o existenci jiných stát